המועצה לייצור ושיווק כותנה בע"מ
The Israel Cotton Board Ltd.

שיפור ממשק הגידול של כותנה בעזרת ניתוח נתוני חלקות – סיכום 2014

הגדלת היבולים, טיב הסיבים ובעיקר רווחיות החקלאי הינם המטרה של  ההדרכה  והמחקר בכל ענף חקלאי וכמובן גם בכותנה.

ההתקדמות מושגת בשתי דרכים. האחת היא שימוש בטכנולוגיות כגון זנים משופרים, חומרי הדברה, דישון ומיכון התורמים לכל הפרמטרים שפורטו, אך על פיתוחם אין לחקלאי השפעה. הדרך השנייה כוללת את דרך היישום של גורמים אלו בשטח (סוג גידול, הכרב, סוג העיבוד, מועד הזריעה, העיתוי והמינון של יישום חומרי הדברה, דישון והשקיה) פעולות הנכנסות תחת הכותרת  "מימשק הגידול".

מימשק זה הינו תולדה של נסויי שדה וניסיון שנצבר אצל חוקרים, מדריכים, אנשי חברות מסחריות ואצל החקלאים, שלהם תרומה גדולה מאוד. השימוש בידע ובניסיון שנצברים אצל החקלאים מבוסס על העברת הידע מפה לאוזן,  באופן אינטואיטיבי כאשר הקשר בין פעילויות לתוצאות נמצא במקרים רבים לא מדוייק או מוטה.

מאידך גיסא במרבית המשקים, מושקע מאמץ גדול ברישום מידע על כלל הפעילויות  שבוצעו בחלקות הגידול וכמובן שנרשמות גם התוצאות. חומר זה, מוצג בדרך כלל כממוצעים בסכום המקצועי של הענף. אולם באמצעות ניתוח הממוצעים בלבד, עם כל חשיבותו , לא ניתן להפיק את מלוא הידע והמסקנות האצורים בנתונים הללו.

זהוי גורמים משפיעים על תוצאות הגידול הינו אבן דרך בדרך לשיפור המימשק בשדה  ורווחיות החקלאי.  זהוי זה הוא בבחינת "מערכת אזעקה" הממקדת את החיפוש אחר גורמים "אמיתיים"  המשפיעים על רווחיות הגידול ובכך מייעלת ומשפרת את התהליך של שיפור ממישק הגידול ורווחיות החקלאי.  

שמות החוקרים: 
אריה בוסק, איתן סלע
תאריך פרסום המחקר: 
31/12/14
סוג מחקר: